Σάββατο, 21 Ιουλίου 2007

Όλα είναι σκάκι (μέρος 2ον)

Όπως είναι πλέον φανερό, εδώ και καιρό «βλέπω» την αναμέτρηση που βιώνω στην επαγγελματική μου ζωή, με ... σκακιστικούς όρους. Στις πρόσφατες λοιπόν εξελίξεις, κυριαρχεί η «αδηφαγία» εκ μέρους του αντιπάλου μου, καθώς και η σαφής συμμαχία του με έναν άλλο «παίκτη».

Αυτή η εντύπωση (ότι έχω εμπλακεί σε έναν αγώνα εναντίον περισσοτέρων του ενός αντιπάλων), σε συνδυασμό με την «αδηφαγία» στην οποία τουλάχιστον ο ένας τους επιδίδεται, μου θύμισαν την «κλασσική» σκακιστική παρτίδα που έπαιξε ο περίφημος Morphy το 1858, εναντίον του Δούκα του Brunswick και του Κόμη Isuard (ταυτοχρόνως !).

Ο αμερικανός Paul Morphy (ιρλανδικής καταγωγής παρακαλώ) έπαιξε την παρτίδα αυτή στην Όπερα του Παρισιού, μόνος εναντίον των δύο ευγενών αντιπάλων του. Γι’ αυτό και για τους μυημένους σκακιστές, η διάσιμη αυτή παρτίδα είναι γνωστή ως «η Παρτίδα της Όπερας του Παρισιού». Αυτό όμως που δεν είναι συνήθως γνωστό, είναι ότι η ξακουστή αυτή παρτίδα παίχθηκε κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος της παράστασης του «Κουρέα της Σεβίλλης».

Στο σύντομο αυτό χρονικό διάστημα, ο Morphy κατάφερε να νικήσει τους δύο αντιπάλους του παρόλο το πλεονέκτημα υλικού που εκείνοι είχαν:

Αμέσως μετά τις αρχικές κινήσεις ανοίγματος των κομματιών, ο Morphy αρνούμενος να αποσύρει τον προωθημένο του (λευκοτετράγωνο) Αξιωματικό του, προτάσει το Άλογό του το οποίο και χάνει (καθώς οι δύο αντίπαλοί του δεν βλέπουν την αντεπίθεση που θα ακολουθήσει).

Ο Morphy όμως είχε καταφέρει αυτό που ήθελε, δηλαδή να διατηρήσει τον έλεγχο και την κυριαρχία τού χώρου. Έτσι διατηρεί μία ισχυρή (και αναπάντεχη) επίθεση. Θα χάσει ακόμα δύο δυνατά κομμάτια (έναν Πύργο και έναν Αξιωματικό) και - εκμεταλλευόμενος την «αδηφαγία» των αντιπάλων του - στη 16η κίνησή του θα εξαπολίσει μία αριστοτεχνική επίθεση: Με τη βασίλισσά του στην τελική γραμμή της σκακιέρας (στο τετράγωνο β8) δίνει σαχ. Αυτή η κίνηση μοιάζει τρελλή, καθώς οι αντίπαλοί του κόβουν με το Άλογο, αλλά αμέσως μετά επέρχεται το τέλος (με τον Πύργο στο δ8, καλυμένο από τον Αξιωματικό που βρίσκεται στο η5).

Ο Paul Morphy έκανε ματ, έχοντας μείνει μόνο με δύο κομμάτια, ενώ χαρακτηριστικό είναι ότι ο Πύργος του θ8 και ο Αξιωματικός του ζ8 των αντιπάλων του, δεν είχαν προλάβει να κάνουν ούτε μία κίνηση, από την αρχή της παρτίδας!

Όσοι δεν ξέρετε σκάκι, μάλλον θα βαρεθήκατε με το σημερινό μου ιστολόγιο. Αν όμως παίζετε σκάκι και δεν έτυχε μέχρι σήμερα να διαβάσετε την «Παρτίδα της Όπερας», ελπίζω να σας κέντρισα το ενδιαφέρον και να την αναζητήσετε.

Όσο για μένα, ελπίζω τελικώς να πετύχω το σχεδιαζόμενο ματ...